juli 29 2021
Lees hier de 6 pro-tips van Eager Bikes zodat je met een gerust hart je eerste fiets kan uitzoeken - zo weet je zeker dat je de perfecte eerste racefiets koopt!
1. Ga voor een 'instap' fiets
Houd het bij je eerste fiets simpel en kies voor een instapmodel als eerste racefiets. Onder een instapmodel wordt een fiets verstaan van rond de €1000,- nieuwprijs. Vaak hebben instapmodel racefietsen een aluminium frame, wat voor beginners goed genoeg is om mee te beginnen. Je kan in een latere fase altijd nog een upgrade maken naar een fiets met een carbon frame. Carbon frames zijn lichter qua gewicht en het materiaal is stijver. Stijf materiaal zorgt voor een betere krachtoverbrenging bij elke trap die de rijder maakt. Om te beginnen met wielrennen is het overbodig om meteen de allerduurste en best afgemonteerde fiets te kopen. Ga eerst eens fietsen op een instap racefiets, zodat jij je conditie alvast goed op de proef kan stellen en kan ervaren hoe je het wielrennen vindt! We beloven dat het je niet teleur zal stellen!
"Vaak hebben instapmodel racefietsen een aluminium frame, wat voor beginners goed genoeg is om mee te beginnen."
Bovendien koop je bij Eager altijd een fiets met Buyback-garantie. Dat betekent dat je binnen 18 maanden na je aanschafmoment gegarandeerd je (instap) fiets terug kan verkopen aan Eager. Super handig dus voor het geval dat je wil upgraden, en toe bent aan een geavanceerdere fiets. Check het Buyback-programma hier.
2. Een goede prijs-kwaliteitverhouding is belangrijk
De groepset die op een racefiets is gemonteerd is een heel belangrijk onderdeel van de fiets, het is namelijk bepalend voor een heel groot deel van je ervaring tijdens je fietsritten. Een groepset bestaat uit alle onderdelen die er voor zorgen dat je kunt schakelen en remmen. We raden aan om niet meteen voor de duurste groep te kiezen van bijv. de populaire groepsets van Shimano, waar de meeste fietsen mee afgemonteerd zijn. Als je begint met wielrennen is de Shimano 105 groepset meer dan geschikt voor je ambities! Met deze groepset krijg je heel veel waarde voor je geld. Je hoeft niet meteen voor Shimano Ultegra of Dura Ace te kiezen, dit wordt vooral door de gevorderde wielrenners gebruikt. Wij zouden eventueel ook de Tiagra groepset aanraden als je extra op je budget wil letten. Lees hier onze blogpost waar we verschillende groepen van Shimano met elkaar vergelijken op basis van prestaties en prijsklasse.
"Als je begint met wielrennen is de Shimano 105 groepset meer dan geschikt voor je ambities!"
3. Let er op dat je de goede maat koopt
Omdat Eager haar klanten graag zo goed mogelijk inlicht over de aangeboden racefietsen laat Eager bij elke productpagina de ideale rijder hoogte zien voor de specifieke fiets. Zo kunnen klanten gericht shoppen. Dit is een range van ±10-15 cm wat de lengte weergeeft van de ideale rijder voor de betreffende fietsmaat.
Als je je fiets op een andere marktplaats koopt, dan zou je eerst een bikefit kunnen laten doen. Let er op dat dit wel prijzig is! En als je bij een lokale fietsenmaker je fiets koopt, dan zijn er genoeg experts die je kunnen helpen bij het vaststellen van jouw maat.
"Omdat Eager haar klanten graag zo goed mogelijk inlicht over de aangeboden racefietsen laat Eager bij elke productpagina de ideale rijder hoogte zien voor de specifieke fiets. Zo kunnen klanten gericht shoppen."
4. Welke remsysteem is geschikt voor mij?
Er zijn twee keuze's: de (traditionele) velgremmen of de (nieuwe) schijfremmen. Je kunt later niet switchen tussen velgremmen en schijfremmen, dus bedenk goed wat je wensen zijn.
De voor- en nadelen per remsysteem zijn de volgende:
Velgremmen:
- Voordeel: Licht & Goedkoop
- Nadeel: Minder voorspelbaar in natte omstandigheden
Schijfremmen:
- Voordeel: Werken beter in natte omstandigheden
- Nadeel: Gewicht & Prijs
Schijfremmen zijn zwaarder dan velgremmen, zeker in dit prijssegment. Het voordeel van schijfremmen is dat ze het in natte omstandigheden ook altijd doen. Maar ze remmen niet beter als het droog is, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Het zijn beide goede keuze's, maar als je iets meer op je budget let dan raden wij de velgremmen aan. Qua onderhoud zijn velgremmen ook wat gebruiksvriendelijker. Het is makkelijker om zelf een paar remblokjes te vervangen van je velgremmen dan om je schijfremsysteem te ontluchten of een nieuwe remschijf te monteren.
5. Wat voor banden moet ik hebben?
Fabrikanten besparen vaak op de banden (en wielen) die ze bij hun nieuw geproduceerde racefietsen leveren. Goedkope banden hebben vaak een hogere rolweerstand gecombineerd met een hoger gewicht. Ons advies: laat die goedkope banden gewoon zitten en rijdt ze op. Wanneer je de bandjes hebt opgereden, ga dan pas voor een upgrade.
25mm of 28mm banden zijn beide heel gebruikelijk. Ze geven je lekker veel comfort en grip en het is een misverstand om te denken dat een smallere band minder rolweerstand oplevert.
Nog een advies: neem geen tubeless banden. Tubeless banden zijn banden zonder binnenbanden. Dit is een nieuw systeem wat fabrikanten hebben ontwikkeld. Fabrikanten willen graag dat je overstapt op tubeless omdat zij hier veel aan kunnen verdienen. Ze kunnen je dan duurdere banden verkopen inclusief alle extra's die nodig zijn om tubeless te rijden. Denk hierbij aan vloeibare latex, tubeless velgtape en speciale ventielen.
Normale binnenbandjes zijn goedkoper en het is heel gebruiksvriendelijk. Mocht je lek rijden dan vervang je je binnenband door een reservebandje van een paar euro die je hebt meegenomen onderweg.
6. Staar je niet blind op de verkeerde dingen
Groepsets worden jaarlijks geïnnoveerd en dus verbeterd. Een nieuwe Shimano 105 groepset is qua prestaties vaak beter dan een relatief oude Shimano Ultegra groepset. Staar je dus niet blind op een oude Ultegra groepset en plaats het altijd in het juiste perspectief.
Staar je ook niet blind op het gewicht. Zelf een kilo afvallen is een stuk goedkoper en als beginner zul je het verschil tussen een fiets van 8 en 9 kilo niet zo snel merken, zeker niet als je op het vlakke rijdt.
Tags: Tips
0 reacties